سفارش تبلیغ
صبا ویژن

پرستاری از سالمندان مبتلا به دیابت

پرستاری از سالمندان مبتلا به دیابت

طی آزمایش های صورت گرفته در سالمندانی که بالای 60 سال سن دارند یک نفر از چهار نفر مبتلا به بیماری دیابت هستند. دیابت یک بیماری بدون درمان قطعی است. اما خوشبختانه، سالمندان مبتلا به این بیماری به خوبی می توانند بیماری خود را مدیریت کنند. در این مقاله اطلاعات بیشتری را در مورد بیماری دیابت در سالمندان ارائه می دهیم ما را همراهی کنید

انواع دیابت

دیابت نوعی بیماری مربوط به سطح قند خون بالاست که موجب نقص تولید و استفاده از انسولین بدن سالمند می گردد.

هورمون انسولین از طریق لوزالمعده تولید شده و گلوکز بدن را کنترل می کند. در نوع 1 دیابت پانکراس به مقدار لازم انسولین تولید نمی کند. فرد مبتلا به دیابت از نوع 1 انسولین را به صورت تزریق دریافت می کند. در حدود 5 درصد از تمام افراد مبتلا به دیایت نوع 1 می باشند.

علایم دیابت نوع 1 در سالمندان

-          تشنگی غیر عادی

-          تکرر ادرار

-          کم شدن وزن

-          گرسنگی و ضعف شدید

-          خستگی شدید

دیابت از نوع 2 هنگامی پیش می آید که لوزالمعده انسولین را به مقدار کافی تولید نمی کند و یا به صورت موثر آنچه را که تولید می کند استفاده نمی کند. دیابت نوع 2 معمولا در اشخاص بالای 40 سال بوجود می آید. این نوع دیابت در 95 درصد از اشخاص دیده می شود.

علایم دیابت نوع 2 در سالمندان

-          زخم هایی که دیر خوب می شود

-          کم خونی در بیمار

-          گیجی در بیمار

-          تاری دید بیمار

-          افسردگی در بیمار

پزشکان به درمان قطعی بیماری دیابت مطمئن نیستند. از این رو پیری، ژنتیک و روش زندگی همه در این بیماری نقش دارد. همچنین رژیم غذایی نامناسب و چاقی بیش از اندازه از دلایل مهم دیابت است. دیابت برخی اوقات روی همه افراد خانواده اثر می گذارد و بعنوان یک بیماری ارثی محسوب می شود.

عوارض دیابت در سالمندان

در صورتی که بیماری دیابت درمان نشود منجر به بعضی مشکلات در سلامتی می شود که به برخی از آنها در زیر اشاره می کنیم:

-          بیماری های قلبی عروقی

-          مشکلات چشم و در برخی مواقع منجر به کوری

-          مشکلات پا

-          مشکلات کلیوی

-          محدود کردن شریان

-          از دست شنوایی

طبق تحقیقات موسسه ملی بهداشت پایین آمدن افت شنوایی در دو گروه از افراد سالمند مبتلا به دیابت با مقایسه با سالمندانی که بیمار نیستند دو برابر است و همچنین امکان دارد دیابت به عصب و عروق خونی داخلی گوش هم صدمه وارد کند.

پرستاری از سالمند دیابتی و کنترل قند خون او توسط دارو و انسولین

برای کنترل دیابت بعضی از سالمندان رژیم غذایی کافی نیست. امکان دارد داروهای خوراکی برای افزایش مقدار انسولین یا کمک به توانایی بدن به انسولین لازم باشد. بعضی از داروها دارای عوارض است به همین خاطر پرستار سالمند دیابتی باید در نگهداری او دقت بیشتری داشته باشد.

پزشک وظیفه دارد در خصوص داروها و عوارض آن با شخص دیابتی یا پرستار صحبت کرده و همه اطلاعات دارویی را به او بدهد. طی گذشت زمان بدن انسولین را کم می کند در نتیجه مهم نیست که از چه داروهایی استفاده می کنید، چگونه رژیم غذایی خود را تعیین کنید. در زیر به چند نوع انسولین اشاره می کنیم:   

-          انسولین از نوع سریع العمل که پس از 5 دقیقه تزریق اثرش را بین 2 تا 4 ساعت نشان می دهد.

-          انسولین از نوع معمولی که بعد از 30 دقیقه تزریق فعال می شود و به مدت 3 تا 6 ساعت اثر دارد.

-          انسولین از نوع متوسط که پس از 2 تا 4 ساعت فعال می شود و اثرش را بین 12 تا 18 ساعت نشان می دهد.

-          انسولین از نوع بلند مدت که بعد از 6 تا 10 ساعت فعال شده و به مدت 24 ساعت اثرش ماندگار است.

ما در این مقاله سعی داشتیم به طور مختصر بیماری دیابت و راه های مبارزه با آن را توضیح دهیم. در صورتی که برای نگهداری از سالمند دیابتی خود احتیاج به کمک دارید می توانید با مؤسسه مهرگان که به صورت شبانه روزی فعال هستند مشورت کرده و مطابق با احتیاج خود از پرستار سالمند برای بهتر شدن کیفت نگهداری از سالمند دیابتی استفاده کنید.